قیمت گذاری یشم از نقطه نظر چینی ها
نوشته شده توسط : noor

برای مشاغل و مشتریان، ارزیابی و قیمت گذاری برای یشم جیدیت دشوار است زیرا با الماس و سایر سنگ های قیمتی متفاوت است.گالری چاو حتی برخی از شرکت های بین المللی معاملات گوهرسنگها از قیمت های بالای حراجی جواهرات یشم جیدیت شوکه می شوند و می خواهند بیاموزند که چینی ها چگونه یشم جادییت را ارزش گذاری می کنند.

معمولاً چینی ها در قیمت گذاری یشم جیدیت از عوامل مختلفی استفاده می کنند: بافت ، شفافیت ، رنگ ، تراش ، پاکی ، اندازه و منشا. این فاکتورها درواقع برای یشم جادئیت طبیعی بدون هیچ گونه بهسازی هستند ، که در تجارت نوع A (Type A) نیز نامیده می شود. یشم جیدیتی که به روشهای مختلف مانند بلیچینگ ، پر کردن با مواد رزین/پلیمری یا رنگ کردن بهسازی شود ، برای اکثر مشتریان چینی غیرقابل قبول است و هیچ ارزشی ندارند. برخی بهسازی ها دوام ندارند و در واقع جنس راف اولیه اصلی از کیفیت و قیمت پایینی برخوردار هستند. این نوع بهسازی ها از نیمه قرن 20 میلادی پدیدار شدند و در نمونه های بسیار قدیمی دیده نمی شود. البته امروزه روش های پیشرفته ای در بهسازی پلیمری جیدایت پدیدار شده که حتی با فلورسانس و دیگر مشاهدات رایج قابل تشخیص نیستند و نیاز به تجهیزات پیشرفته ای دارند که فقط در آزمایشگاه های مطرح جهان قابل وجود دارد . در ایران به علت نبود این تجهیزات و دیتابیس، در اغلب آزمایشگاه ها ، تشخیص این روش بهسازی مدرن، فعلا مقدور نیست. بنابراین با توجه به قیمت ، چینی ها یک ضرب المثل دارند:

گران بخرید اما اشتباه خرید نکنید!

یک ضرب المثل قدیمی چینی برای ارزیابی یشم می گوید: “تازه کارا روی رنگ تأکید می کنن ، در حالیکه متخصصان روی بافت تاکید میکنند” چه در زمان چین باستان و چه اکنون ، بافت (Texture) از دیرباز به عنوان یک عامل مهم در مرغوبت یک یشم ، از جمله یشم جیدیت ، در نظر گرفته شده است. بافت منعکس کننده ارزش زیباشناسی از جنبه زیبایی درونی است. (در مقاله راهنمای خرید یشم به طور کامل در این باره صحبت شده) بافت می تواند ریز ، متوسط و درشت باشد. آنها معمولا از عبارت Zhong یا Di به منظور کیفیت بافت استفاده می کنند. یک ساختار ریزبافت نرم با توزیع مناسب ، نمایانگر نوع خوب (Good Zhong) است ، در حالی که ساختار درشت نشان دهنده نوع بد (Bad Zhong) است. ساختار معدنی درهم تنیده و پیوسته جادئیت محکم تر از نفریت است ، که باعث می شود با بافت صاف تری ، سخت تر باشد. این یکی از دلایلی است که بیشتر از جیدیت برای جواهرات استفاده می شود، در حالی که از نفریت عموماً برای کنده کاری ها و مجسمه ها استفاده می شود.

 

انواع زیادی از یشم تجاری جیدیت وجود دارد ، به ترتیب کیفیت به صورت نزولی از جمله : شیشه ای(Glassy) ، یخی اعلی (Top-Icy) ، یخی (Icy)، یخی تا برنج خمیر شده (Icy-to-Sticky-Rice) ، نخودی و سرامیکی (Pea and Ceramic) در تعیین بافت آنها استفاده می شود. هیچ مرز مشخصی بین دو نوع همجوار وجود ندارد. جیدیتی که مانند شیشه باشد شیشه ای (Glassy) نامیده می شود. جیدیت که مانند سرامیک باشد به عنوان سرامیکی شناخته می شود. Top-Icy با کیفیت بالا در انواع یخی و نزدیک به شیشه ای است. Icy-to-Sticky-Rice بین یخی و برنج خمیر شده قرار دارد.

شفافیت (Transparency)

شفافیت (Transparency) یکی دیگر از عوامل مهم در مرغوبیت یشم جادئیت است. چینی ها از واژه آب Water (در زبان چینی Shuitou) برای توصیف شفافیت یشم جیدیت استفاده می کنند زیرا داخل آن شبیه آب است. “آب کافی Sufficient Water ” به معنای شفافیت بالا است ، در حالی که خشک “dry” به معنای شفافیت پایین است. شفافیت به طور جدایی ناپذیری با بافت پیوند خورده است. در یک جیدیت باکیفیت نباید ابرهای دانه ای از وصله های شیری رنگ دیده شوند. نوع شیشه ای Glassy یشم جیدایت بسیار شفاف است. یخی اعلی Top-Icy شفاف است. یخی Icy نیمه شفاف تا شفاف است. برنج خمیری Sticky Rice تا یخیر به جادییت تقریبا مات گفته می شود. نوع نخودی Pea معمولاً مات است.

https://chaav.ir/blog/17-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%82+%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C%7C+%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87+%2B%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

رنگ (Color)

اولین چیزی که نظر مشتری را در یک جواهر به خود جلب می کند رنگ است. در تعیین محدوده بندی رنگها، یشم جیدیت به طور طبیعی در طیف های سبز مایل به زرد (سبز سیبی) ، سبز زمردی ، سبز مایل به آبی ، سبز تره فرنگی ، اسطوخودوسی ، آبی متمایل به ارغوانی ، سفید مایل به سبز ، سفید ، سیاه ، قرمز ، زرد ، آبی و بی رنگ وجود دارد. جادییت همچنین می تواند دارای چندین رنگ در یک قطعه باشد. رنگ اغلب نیز باندی و نقاط سبز را نشان می دهد.





:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: